
о. Михайло Димид. Євхаристія як екуменічний вимір живої парафії. Доповідь на конференції "Євхаристія - джерело життя парафії" |
![]() |
Шановні колеги! Слава Ісусу Христу! Передаю Вам вітання із конференції “Успенські читання” з Києва! Прошу прийняти вибачення за те, що не можу особисто бути присутнім, хоч це планував! Дякую доктору Петрові Сабату за вибір теми «Євхаристія, як екуменічний вимір живої парафії» і пропозицію мені її виголосити. Тож які є розміри цього екуменічного виміру?
10. Щодо конкретики уважаю, що не можна перешкоджати Духові Святому діяти, де і як Він хоче! Пригадую слова ІІ Ватиканського собору, у декларації про Екуменізм №15, яких ніхто не відміняв: «деяке спілкування в св. Тайнах, у пригожих обставинах та за згодою церковних властей, не тільки що є можливе, але й доручається». 11. Існує різна інтерпретація соборових слів, як їхнє пряме заперечення, зокрема в ККСЦ 702, де написано «католицьким священикам забороняється співслужити Божественну Літургію разом з некатолицькими священиками або служителями». Таке незрозуміле звуження християнської свободи спостерігся і в дивному зверненні «стосовно участі у спільних священнодійствах» архиєпископа Львівського, Ігора (Возняка) із 27 лютого 2009 р. до своїх священослужителів, де він пише: «ІІ Ватиканський Собор звернув увагу на таку практику спілкування в Святих Тайнах, яка становить найбільшу небезпеку, вносячи, окрім помилок та згіршень, релігійну байдужість у церковну спільноту» [2]. 12. Ці слова зовсім контрастують із виступом Глави УГКЦ, патріярха Любомира, який на Синоді єпископів в Римі, 10 жовтня 2005 р., в присутності папи римського Венедикта XVI, сказав: «Якщо Літургія є правилом віри, якщо Божественна Літургія, що відправляється Східними Церквами у сопричасті з Римським Престолом та Православними чи Апостольськими Церквами є ідентичною для обох, якщо є загальне визнання апостольського наступництва єпископів, а отже, і священиків, які її відправляють, тоді що ще потрібно для єдності? Чи може бути інше джерело чи вершина (життя), які б перевершили Євхаристію?» [3]. До цієї оцінки долучився і єпископ Франківський, Софрон (Мудрий), який сказав на тому ж Синоді: «думаю, що є потреба переглянути цей канон, наново оцінити деякі основні положення щодо Євхаристії та екуменізму, в тому числі уточнити термін “некатолицький”, який вжито у вищезазначеному каноні» [4]. 13. Теж варто пригадати «Висновки та пропозиції Конгресу богословів УГКЦ “Євхаристійне Сопричастя – виклик традиції та сучасності для традиційних Церков”» скликаний Українським Науковим Богословським Товариством у Львів 2-4 січня 2007 р. Цитую: 4. КАНОНІЧНИЙ АСПЕКТ 4.1 Ми обнадієні фактом, що на деякий час (16 грудня 1969 р.Б. – 29 червня 1986 р.Б.) між Російською Православною й Римо-Католицькою Церквами були зняті заборони про євхаристійну гостинність в рамках, окреслених ІІ Ватиканським Собором. Митрополит Нікодим, який очолював відділ зовнішніх церковних відносин Московського Патріархату, пояснив це тим, що «Православна і Римо-Католицька Церкви мають однакові вчення про Святі Таїнства і взаємно визнають дійсність Таїнств, які звершуються в них». Це рішення згодом не було відмінене, тільки постановлено «відкласти його застосування», тому що «ця практика не розвинулась», і висловлено бажання узгодити це рішення з іншими Православними Церквами. 4.2 Ці факти ще раз засвідчують, що припинення євхаристійної гостинності між Православними й Католицькими Церквами має радше дисциплінарно-канонічний, ніж догматичний характер. Це сповнює оптимізмом щодо дії Святого Духа, який просвічуватиме наші Церкви і вказуватиме на час, коли можна буде знову відновити євхаристійну гостинність між ними. Така практика як виняток існує вже між Українською Греко-Католицькою Церквою і Українською Автокефальною Православною Церквою та Українською Православною Церквою Київського Патріярхату, що зроджує надію на те, що євхаристійна гостинність Української Правлославної Церкви знову буде відновлена для всіх членів Церков Київського Хрещення. 4.3 У тому ж самому дусі потрібно Східним Церквам Римського Сопричастя усвідомити потребу перегляду або доповнення кан. 702 Кодексу Канонів Східних Церков для того, щоб дозволити у виправданих випадках співслужити з православними пресвітерами, отримавши попередньо благословення правлячих архиєреїв, а також усунувши можливі непорозуміння вірних. Така зміна ґрунтується на тому, що стосовно Католицьких Церков не всі «некатолицькі священики або служителі» посідають той сам статус: найближчими до східних католиків у багатьох аспектах церковного передання є православні. Таке рішення уможливило б Східним Католицьким Церквам, які перебувають у багатовіковому римському сопричасті, жити за принципами східної еклезіології. 4.4 Це питання своєю чергою вимагає перегляду низки інших дисциплінарних розпоряджень і канонів, які стосуються інших Святих Таїнств. Зокрема, виглядає актуальним питання, чи дійсно Таїнство Подружжя греко-католиків з православними можна по-богословському називати мішаним подружжям, а якщо ні, то який це буде мати наслідок для дотичних канонів ККСЦ. 14. Як заключення можна сказати, що дух християнського народу – це дуже важливий елемент в пізнанні і практикуванні віри. Він в УКГЦ, на практиці життя – екуменічний. Коли відбулася революція гідності на Майдані в Києві я неодноразово відправляв Євхаристію разом із православними і що було для мене новим відкриттям, що найбільшими промоторами цієї практики були греко-католицькі ченці, які приналежні до папських чинів! Вони свобідно і радісно запрошували своїх братів священослужителів до Христового олтаря і все було правильно. Дух допомагав відчути й зрозуміти, що престол – не пресвітерів, не громади, а Христовий, а Він приймає жертву кожного ієрея доброї волі. Так само, кайрос дозволяв серйозно повертатися до джерел церковности Київської митрополії і практикувати цю єдність, яка була дарована нам Тройцею за посередництвом святих страстотерпців Бориса і Гліба. Це оригінальне, первинне пережиття київського християнства було настільки чистим, що не допускало до серця пізніші спокуси, які принесли в Київ греки, римляни і москалі, в які багато з нас повірили і які спричинили внутрішню кровотечу помісної громади! 15. На кінець скажу – найкраще, що можемо всі зробити в нашому житті – це лишити відкритими врата серця Божій благодаті! Нехай священна молитва київського народу, зібраний довкола Христового олтаря, сама визначає рівень сопричастя Євхаристійної літургії. А вона буде тим більш відкритішою і екуменічнішою, чим молитва буде космічнішою, історичнішою і есхатологічнішою! Дякую за увагу!
Науково-практична конференція «Євхаристія – джерело життя парафії»
[1] Александр Шмеман. За життя світу: Таїнства і православ’я. Львів 2009, с. 44. [2] Ігор (Возняк), Архиєпископ Львівський УГКЦ. Інтерпретація Кодексу канонів східних Церков, канон 702 // Метрон 7-8 (2011), 135-138 (135). [3] Михайло Димид. Самоцензура в журналі “Богословія” // Метрон 9 (2012), 9-34 (32). [4] Там само, 9-34 (30). |